۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
بودجه سالانه شهرداری ، یک برنامه جامع مالی است
تدوین بودجه سالانه شهرداری ، پس از دریافت نظرات کلیه واحدهای شهرداری در هر دو حوزه درآمدی و هزینه های جاری انجام می شود . همچنین در این زمینه، طی جلساتی از نظرات و پیشنهادات نخبگان شهری هم استفاده می کنیم
به گزارش اداره ارتباطات شهرداری بندرانزلی و به نقل از نشریه انزلی فردا، انسان های موفق در زندگی معمولا کسانی هستند که برنامه ریزی را سرلوحه کارهای خود قرار می دهند و بخش اعظم فعالیت های خویش را با برنامه ریزی پیش می برند . اهمیت این موضوع برای ادارات ، سازمانها ، نهادها و بنگاه های اقتصادی از منظر دستیابی به هدف و موفقیت دوچندان است .
مسئول امور بودجه و اعتبارات شهرداری بندرانزلی گفت : برطبق ماده 23 قانون شهرداری ها ، بودجه سالانه شهرداری عبارت است از یک برنامه جامع مالی که در آن کلیه خدمات و فعالیتها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شود، همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه انجام آنها ، پیش بینی می شود و پس از تصویب توسط شورای اسلامی شهر قابل اجرا است .
زینب زیبنده نظام در گفتگوی اختصاصی با انزلی فردا با بیان اینکه تدوین بودجه براساس دستورالعملی است که بوسیله وزارت کشور سازمان شهرداری ها تصویب و ابلاغ می شود ، گفت : بودجه تدوین شده شهرداری انزلی ، برشی از برنامه پنج ساله است که توسط دانشگاه گیلان در حال آماده شدن است . هرچند تاکنون برنامه پنج ساله بصورت رسمی به شهرداری انزلی ارائه نشده ، اما بودجه نویسی ما بر اساس برنامه ای است که توسط دانشگاه گیلان در سال اول درنظر گرفته شده است .
تدوین بودجه سالانه با دریافت نظرات واحدهای شهرداری و نخبگان شهر
وی سپس تصریح کرد : تدوین بودجه سالانه شهرداری ، پس از دریافت نظرات کلیه واحدهای شهرداری در هر دو حوزه درآمدی و هزینه های جاری انجام می شود . همچنین در این زمینه، طی جلساتی از نظرات و پیشنهادات نخبگان شهری هم استفاده می کنیم .
مسئول امور بودجه و اعتبارات شهرداری بندرانزلی همچنین با اشاره به اینکه پس از تکمیل و آماده کردن ، دفترچه عوارض شهری تا پانزدهم دی ماه و دفترچه بودجه سال آینده شهرداری تا اول بهمن ماه هر سال ، جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال می­ شود، اضافه کرد: البته امسال به دلیل ابلاغ قانون درآمدهای پایدار که دفترچه عوارض شهری را بطور کامل تحت تاثیر قرار می­دهد ، سازمان شهرداری ها ، زمان ارسال هرکدام از دفترچه ها را پانزده روز تمدید کرد .
به گفته زیبنده ، شورای اسلامی شهر نیز جهت تصویب ، تا اول اسفند ماه نسبت به بررسی دفترچه های ارسالی از سوی شهرداری اقدام می کند که البته به دلیل طولانی شدن روند بررسی ، معمولا تا آخر اسفندماه نیز به طول می انجامد .
تمام برنامه ها و پروژه های شهرداری باید مطابق با بودجه باشد
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تمام برنامه ها و پروژه های شهرداری باید مطابق با بودجه تدوین شده انجام شود و خارج از آن مجاز به انجام هیچ کاری نیستیم، یادآور شد : همه اقدامات چه در حوزه پروژه های عمرانی و چه در حوزه هزینه های جاری باید قبل از انجام ، بر طبق بودجه پیش بینی شده ، تامین اعتبار شوند .
مسئول امور بودجه و اعتبارات شهرداری بندرانزلی همچنین با اشاره به اینکه موضوع بودجه نویسی در هر سال باید برمبنای تحقق عملکرد پنج سال قبل مجموعه ، در نظر گرفته شود ، به انزلی فردا گفت : در دو سال گذشته تحقق درآمد شهرداری انزلی بیش از 70 درصد بود ، و امسال نیز خوشبختانه در9 ماهه نخست سال ، با لحاظ مواردی که تاکنون ثبت نشده به 62 درصد رسیده و براساس پیش بینی واحد درآمد شهرداری ، تا پایان سال ، 90 تا 95 درصد بودجه سال جاری محقق خواهد شد .
ضمن اینکه درآمدهای لحاظ شده در بودجه صرفا مربوط به همان سال است ولی هزینه ها بعنوان هزینه های معوقه به سال بعد منتقل می شود .
زیبنده گفت : همچنین براساس ماده 24 قانون شهرداری ها ، دوره عمل بودجه هر سال تا 15 اردیبهشت ماه سال بعد خواهد بود و تعهداتی که تا آخر اسفندماه هر سال تحقق یافته باشد تا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبار قابل پرداخت است .
این کارشناس مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهردار در طول سال فقط می تواند تا 10 درصد ، ردیف بودجه ها را افزایش یا کاهش دهد (در طی چندسال گذشته برای 10 درصد نیز مصوب شورای شهر را اخذ کردیم .) و برای بیشتر از این میزان باید مجوز شورای اسلامی شهر را داشته باشد ، افزود : به همین منظور براساس نامه ارسال شده از سوی شهرداری ، کمیسیون بودجه تشکیل می شود و پس از ارائه توضیحات لازم ، چنانچه برای اعضای شورا قانع کننده باشد ، آن را تصویب می کنند که این کار معمولا پروسه ای یک ماهه دارد .
متمم و اصلاح بودجه چیست؟
وی سپس درخصوص متمم و اصلاح بودجه نیز چنین توضیح داد : درخصوص متمم بودجه ، همانند امسال ، وقتی درآمدهای پیش بینی شده محقق شد و ما به این نتیجه رسیدیم که می توانیم درآمد بیشتری را محقق کنیم ، نسبت به تدوین و ارسال متمم بودجه به شورای شهر جهت تصویب اقدام می کنیم .
در عین حال، زمان
ی که به این نتیجه برسیم امکان اجرای پروژه ای را در سال جاری نداریم ، از مبلغ آن پروژه کم کرده و به پروژه دیگری اضافه می کنیم که به آن ، اصلاح بودجه می گوییم . همه این موارد باید با مجوز شورای اسلامی شهر صورت گیرد.
تورم بدون تاثیر بر درآمد ، تنها هزینه ها را افزایش می دهد
در ادامه این گفتگو ، کارشناس امور بودجه و اعتبارات شهرداری بندرانزلی با بیان اینکه بودجه ، درآمدی مساوی با هزینه های جاری و عمرانی است ، اظهار داشت : براساس دستورالعمل جدید ، موظف هستیم تا هر سال حداقل 15 درصد بدهی های گذشته را پرداخت کنیم. همچنین حداقل 40 درصد بودجه هر سال باید به پروژه های عمرانی اختصاص یابد.
سالار نجومی سپس به تاثیر نرخ تورم غیرقابل پیش بینی در سالهای اخیر در روند بودجه نویسی اشاره کرد و گفت : این در حالی است که نمی توانیم درآمدهای شهرداری را افزایش دهیم . مثلا درخصوص تعرفه های مندرج در دفترچه عوارض شهری ، این نرخها ،از ابتدا تا پایان سال غیرقابل تغییر می باشد . بنابراین تورم بر درآمد شهرداری هیچ تاثیری ندارد بلکه تنها هزینه ها را افزایش می دهد .
وی تصریح کرد : در سال گذشته براساس نرخ تورم منتشر شده در سایت بانک مرکزی ، هزینه های جاری را بررسی و پیش بینی کردیم که خوشبختانه با مشکلی مواجه نشدیم ؛ ولی درخصوص هزینه های عمرانی بعنوان وظیفه ذاتی شهرداری که ناگزیر به انجام دادن آن هستیم به دلیل تورم فزاینده، با مشکلاتی مواجه شدیم .
وی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه پنج ساله دانشگاه گیلان براساس چشم انداز 20 ساله ای است که دولت ترسیم می کند، متذکر شد : مقرر است تا در برنامه پنج ساله ، جهت برخورداری از درآمدهای پایدار ، چند پروژه ی درآمدزا متناسب با این شهر درنظر گرفته شود و این پروژه ها باید طی پنج سال تکمیل و اجرایی شوند .
نجومی در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه 10 درصد از کل بودجه شهرداری انزلی به ارائه خدمات شهری از قبیل جمع آوری زباله ، رفت و روب ، تهیه سطل های زباله ، مبلمان شهری ، تجهیزات پارک ها و ... تعلق می گیرد ، تصریح کرد : با همکاری شهروندان در این زمینه ، می توانیم مابه التفاوت صرفه جویی در این زمینه را، به اجرای پروژه های عمرانی اختصاص دهیم .
گفتنی است تدوین بودجه سالانه شهرداری در دو سرفصل درآمد و هزینه صورت می گیرد که درآمد شامل عوارض عمومی به نام درآمدها ، واگذاری دارایی های سرمایه ای از قبیل فروش املاک و درآمد سرقفلی ها ، واگذاری دارایی های مالی ، از قبیل تسهیلات و اوراق مشارکت بوده و در بخش هزینه ها نیز شامل هزینه های جاری و هزینه های عمرانی است .
 
تاریخ:
1401/11/21
تعداد بازدید:
614
منبع:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:2
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
Powered by DorsaPortal